Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji. Više o upotrebi kolačića pročitajte ovdje. Sve informacije o zaštiti osobnih podataka pročitajte ovdje.
Dorodošli u novu školsku godinu Centra izvrsnosti iz kemije
ovdje možete pratiti sve novosti u radu CIK-a
Nove radionice u Centru izvrsnosti iz kemije
5. hrvatska konferencija o kemijskom obrazovanju
Prirodoslovno-matematički fakultet Sveučilišta u Splitu peti je, jubilarni put, bio domaćin hrvatske
konferencije o kemijskom obrazovanju koja se održavala od 2. do 5. studenog 2022. godine. Ova
konferencija međunarodnog karaktera, namijenjena svim učiteljima i nastavnicima kemije, organizira
se u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje, Hrvatskim kemijskim društvom, Prirodoslovno-
matematičkim fakultetom Sveučilišta u Splitu i Hrvatskim prirodoslovnim društvom.
Važno je istaknuti prisutnost eminentnih predavača iz cijeloga svijeta (Bob Bucat, Tom Greenbowe,
Marian DeWane, Metodija Najdoski, Milan R. Nikolić…) koji su prepoznali vrijednost i važnost
hrvatske konferencije o kemijskom obrazovanju te su bili spremni podijeliti najnovija dostignuća iz
područja kemijskog obrazovanja.
U radu Konferencije sudjelovalo je 150 učitelja i nastavnika kemije, sveučilišnih nastavnika,
istraživača i drugih sudionika znanstvenih ili stručnih profila iz Hrvatske i svijeta koji se bave
problemima kemijskog obrazovanja te mentori Centra izvrsnosti za kemiju, Vesna Vrček, Ranko
Klaneček, Lidija Klampfl i Mihaela Vrbnjak Grđan.
Učenje i poučavanje kemije, bez obzira o kojoj je edukacijskoj razini riječ, nužno uključuje i probleme
poučavanja ostalih nastavnih predmeta, bili oni kemiji bliski (prirodne znanosti) ili ne (jezici, povijest,
filozofija…). Stoga se na Petoj hrvatskoj konferenciji o kemijskom obrazovanju (5HKKO) posebna
pažnja posvetila sljedećim temama:
Poučavanje kemije
Učenje otkrivanjem i nastava usmjerena na učenika
Komunikacija (Izražavanje)
Kako "jezik struke" razumijevaju učenici (nestručnjaci)
Istraživanje u području kemijskog obrazovanja
Što istraživati, kako i zašto? Rezultati…
Interdisciplinarne teme
Do matematike, fizike, biologije … i nazad
Nastava kemije u vrijeme pandemije
Kroz brojna predavanja i radionice nastavnici su stjecali nove vještine poučavanja te međusobno
upoznavali primjere dobre prakse. Ovaj oblik edukacije uvelike doprinosi kvaliteti nastave na Centru
izvrsnosti za kemiju kao i u samoj nastavi kemije.
Čestitke Lani Krog i mentorici Lidiji Klampfl
I ove godine je u Zagrebu na Prirodoslovno – matematičkom fakultetu provedeno testiranje učenika
koji su osvojili jedno od prvih pet mjesta na Državnim natjecanjima iz kemije i biologije i jedno od
prvih deset mjesta na Državnom natjecanju iz fizike kako bi se izabrali oni najbolji koji će Hrvatsku
predstavljati na 19 th International Junior Science Olympiad (IJSO). Na testiranje su bile pozvane dvije
učenice (polaznice CIK -a), Lana Krog (Prva gimnazija Varaždin, mentorica Lidija Klampfl) i Mila
Maretić (VI. osnovna škola Varaždin, mentorica Mihaela Vrbnjak Grđan). U nacionalni tim je
odabrana Lana Krog zbog izvanrednog rezultata iz kemije. Ove godine IJSO se organizira u Bogoti,
Kolumbija od 2. do 12 prosinca. Bravo Lana i sretno na Olimpijadi!
About IJSO
International Junior Science Olympiad (IJSO) is a competition in science for students who are fifteen
years or younger on 31 st December of the competition year. IJSO aims to promote interest in
science among school students, exposing them to problem solving, critical thinking and
experimentation. Over the years IJSO aims to positively impact science and mathematics education
at school level.
IJSO is held in the first week of December of every year, in different countries. Currently around 50
member countries participate every year.
The academic competitions of the IJSO includes challenging tests in topics of science, both as theory
questions and practical tasks. The tests are designed to address students' understanding of concepts,
and their ability to apply concepts to the situations described in the tests.
An important aim of the Olympiads is for young people to experience different cultures and to bring
about interactions between students from across the world. The Olympiads thus have a potential to
promote global peace and understanding.
The IJSO statutes state that no country may have its delegation excluded from participation on
political grounds, lack of diplomatic relations, lack of recognition by the government of the organizing
country, imposed embargoes, or other similar reasons. It is expected that the team representing the
country has been selected after some form of national effort.
Participation in the IJSO either by a host country, a delegation or an observer, signifies acceptance of
the statutes governing the IJSO.
Subota 19. veljače 2022. CIK, prvi razred
Igre atoma i molekula
U subotu 12. veljače učenici prvih razreda polaznici CIK-a modelima su stvarali molekule koje život znače. Radionicu je vodila profesorica Lidija Klampfl.
TURNIR MLADIH PRIRODOSLOVACA
TURNIR MLADIH PRIRODOSLOVAVA
Mila Maretić je polaznica Centra izvrsnosti iz kemije – istraživački radovi. Ove godine napravila je istraživački rad koji je prijavila na Turnir mladih prirodoslovaca. Mentorica joj je Mihaela Vrbnjak Grđan.
O Turniru
IYNT (International Young Naturalists’ Tournament) je međunarodno ekipno natjecanje za
učenike od 12 do 16 godina koji još nisu odabrali područje kojim se žele baviti, već još uvijek
vođeni znatiželjom posežu za znanjem iz svih područja znanosti. Ovo natjecanje traži znanje
iz svih polja prirodnih znanosti i tehnike: biologije, kemije, fizike, informatike, tehnike i
matematike.
Natjecanje je eksperimentalnog i istraživačkog karaktera. Zadano je 17 problema iz različitih
područja i različitih zahtjevnosti, koje je potrebno proučiti, istražiti, razviti teorijski model koji
opisuje promatranu pojavu, zatim napraviti aparaturu, provesti mjerenja te na kraju
usporediti rezultate mjerenja s teorijskim modelom. Natjecanje se sastoji od perioda
pripreme i rješavanja zadanih problema te prezentacije rješenja – takozvanih „znanstvenih
borbi“.
O Državnom turniru
Državni turnir mladih prirodoslovaca (DTMP) je pojedinačno natjecanje učenika dobi od 12 do
16 godina. Učenici se natječu u eksperimentalnom i teorijskom znanju iz različitih polja
prirodnih i tehničkih znanosti.
Na Turniru učenici pokazuju sposobnost rješavanja složenih unaprijed zadanih problema te
prezentacije rješenja kroz raspravu. Problemi su otvoreni, povezani s pojavama iz
svakodnevnog okruženja, često bez poznatog konačnog rješenja. Cjeloviti pristup rješavanju
problema uključuje osmišljavanje i izvođenje pokusa, teorijsko modeliranje te usporedbu
rezultata teorijskog modela i izvedenog pokusa.
Početkom natjecanja učenici izabiru jedan od 17 unaprijed zadanih zadataka koje svake
godine definira odbor Međunarodnog turnira mladih prirodoslovaca (engl. International
Young Naturalists’ Tournament, IYNT). Učenici na temelju svojeg rješenja pišu seminarski rad
koji može biti popraćen fotografijama, video snimkama pokusa i drugim materijalima kako bi
se što bolje prikazali dobiveni rezultati.
Radove učenika pregledava i ocjenjuje više neovisnih ocjenjivača te se učenici pozivaju na
Državni turnir mladih prirodoslovaca na temelju dobivenih ocjena.
Ove godine Mila Maretić je sudjelovala na Turniru: „Ja sam izabrala problem “Čokolada i brzina svijetlosti”. U kojem sam pomoću promatranja žarišnih točaka na čokoladi određivala brzinu svijetlosti. Rad je bilo potrebno poslali na mail od turnira. Nažalost, nisam bila pozvana na državni turnir.“
Čestitamo Mili na upornosti i želimo joj više sreće iduće godine.
Malo atmosfere s otvaranja, konačno uživo!
Cilj CIK – a
Cilj Centra izvrsnosti iz kemije je razviti naviku pomnog promatranja svih zbivanja, samostalnog i kritičkog promišljanja o opaženom, samostalno donošenje zaključaka, a naposljetku i odluka. Kemija kao predmet služi kao idealan objekt na kojem se mogu razviti vještine i sposobnosti. Usput se stječu znanja koja su korisna u svakodnevnom životu bez obzira koje se zanimanje odabere za budućnost. U Centru izvrsnosti nastava kemije slična je strategiji znanstvenih istraživanja. Polazi se od problema i postavljanja pretpostavke. Učenici eksperimentiraju, samostalno ili u skupinama, kako bi provjerili pretpostavku ili riješili problem, a na temelju rezultata samostalno zaključili.
Govor Ilije Srpka na dodjeli Oskara znanja 2018.
CI kemija – Varazdinske vijesti
Već nekoliko mjeseci svake subote putujem vlakom iz Koprivnice na varaždinski CIK. Impresioniran sam pristupačnošću i motiviranošću profesora koji ondje rade te sam ugodno iznenađen gostoprimstvom škole domaćina. Tijekom godine obradili smo veliku količinu gradiva no naglasio bih vrijednost kreativno osmišljenih eksperimentalnih vježbi povrh teoretskih jer se u redovnoj nastavi često zanemaruje, što zbog nedostatka opreme, što zbog nedostatka interesa. Posebno sam zahvalan profesorici Vrček na uloženom trudu u obliku priprema za natjecanje prolazeći kroz niz analitičkih metoda zbog kojih sam ponajviše i ustrajao u CIK-u budući da mi nije bilo jednostavno tako putovati.
Luka List, gimnazija Fran Galović Koprivnica
Polaznik sam Centra još od osnovnoškolskih dana te sam stekao mnoga prijateljstva i iskustva pohađajući ga. Prednosti CIK-a su opuštenost na predavanjima, mnoštvo zanimljivih pokusa koji nisu na običnoj nastavi, kvalitetniji rad s manje učenika te ponavljanje gradiva naučenog u školi. Dodatna prednost je što učenici imaju zajedničke interese. Profesori su susretljivi i uvijek spremni na šale. Uvažavaju mišljenja polaznika i odgovaraju na svakojaka pitanja koje smišljaju učeničke glave dok nestrpljivo čekaju na pauzu. Svima koje zanimaju prirodoslovne znanosti preporučio bih ovo iskustvo
Juraj Toplak, Prva gimnazija Varaždin
Radionicu o azeotropnim smjesama pripremili su i izveli kemičar doc. dr. sc. Tomislav Portada i maturant Prve gimnazije Varaždin Ilija Srpak u dva subotnja prijepodneva, 3. i 10. ožujka 2018., u Graditeljskoj, prirodoslovnoj i rudarskoj školi Varaždin, za polaznike Centra izvrsnosti iz kemije Varaždinske županije.